ورق استیل 309 چیست ؟

ورق استیل ۳۰۹ نسبت به سایر گریدهای استیل، قیمت کمتری دارد به دلیل ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی متفاوت آن. ورق استیل ۳۰۹ دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت است و در برخی کاربردها مانند تولید قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. با این حال، رول استیل ۳۰۹ در مقایسه با […]

  

ورق استیل ۳۰۹ نسبت به سایر گریدهای استیل، قیمت کمتری دارد به دلیل ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی متفاوت آن. ورق استیل ۳۰۹ دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت است و در برخی کاربردها مانند تولید قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. با این حال، رول استیل ۳۰۹ در مقایسه با […]

ورق استیل ۳۰۹ نسبت به سایر گریدهای استیل، قیمت کمتری دارد به دلیل ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی متفاوت آن. ورق استیل ۳۰۹ دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و حرارت است و در برخی کاربردها مانند تولید قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده می‌شود. با این حال، رول استیل ۳۰۹ در مقایسه با گریدهای دیگر استیل، کمتر مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون است و برای برخی کاربردها نمی‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل، قیمت ورق استیل ۳۰۹ نسبت به برخی گریدهای دیگر استیل کمتر است و جزء گریدهای اقتصادی‌تر به حساب می‌آید.

ورق استیل ۳۰۹

ورق استیل ۳۰۹ از جمله ورق‌های فولاد ضد زنگ است که در اصطلاح نسوز خوانده می‌شوند. علت، مقاومت بالای استیل و امکان استفاده از آن در دماهای بالاست. آنچه سبب این مقاومت بالای حرارتی می‌شود، وجود درصد قابل توجه کروم و نیکل در آلیاژ رول استیل ۳۰۹ است. رول استیل ۳۰۹ از سری ۳۰۰ استیل‌هاست؛ بنابراین در گروه فولاد آستنیتی قرار می‌گیرد. این ورق‌های فولادی ضد زنگ در صورت قرار گرفتن در محیط مغناطیسی تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرند بنابراین به نگیر معروف هستند.

قیمت ورق استیل ۳۰۹ با توجه به درصد زیاد کروم و نیکل که از فلزات ارزشمند هستند و نیز قرار گرفتن آن‌ها در گروه استیل‌های نگیر افزایش پیدا می‌کند. مقاومت بالای این استیل به حرارت در عمل به این معناست که تا دمای ۱۰۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند خواص مقاومتی خود را علاوه بر حرارت، در برابر اکسیداسیون، خوردگی و سایش حفظ کند.

این استیل در وضعیت پیوسته تا ۱۹۰۰ درجه و در وضعیت مکرر تا ۱۰۱۰درجه سانتی‌گراد مقاومت به اکسیداسیون دارد. نیکل و کروم موجود در ورق استیل ۳۰۹ سبب می‌شود بتوان آن را در دمای ۱۰۰۰ درجه در محیط گوگردی به کار برد.

ورق استیل 309

ویژگی‌های ورق استیل ۳۰۹

قیمت ورق استیل ۳۰۹ تا حد زیادی به آلیاژ و درصد مواد به کار رفته در آن بستگی دارد. اما بررسی ویژگی‌های این ورق تنها به قیمت مربوط نیست. اگر قصد خرید ورق استیل ۳۰۹ را برای هدف صنعتی خود دارید، باید ویژگی‌های آن را بشناسید.

قیمت ورق استیل ۳۰۹

ترکیبات شیمیایی ورق استیل ۳۰۹ از این قرار است:

– تا ۰٫۲ درصد کربن (این میزان در ورق استیل ۳۰۹S که نوع کم‌کربن این گرید است، نهایتا به ۰٫۰۸ درصد می‌رسد.)
– ۲۲ تا ۲۴ درصد کروم
– ۱۲ تا ۱۵ درصد نیکل
– تا ۲ درصد منگنز
– تا ۰٫۷۵ درصد سیلیسیوم
– تا ۰٫۰۴۵ درصد فسفر و تا ۰٫۰۳ درصد گوگرد

خواص فیزیکی و مکانیکی ورق استیل ۳۰۹

با مهم‌ترین خواص فیزیکی و مکانیکی ورق استیل ۳۰۹ آشنا شوید:

مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون: این استیل هم در حرارت بالا و هم در محیط آب مقاومت بالایی نسبت به اکسیداسیون از خود نشان می‌دهد. علت آن وجود درصد بالای کروم است که در تماس با اکسیژن محیط با آن ترکیب می‌شود و یک لایه اکسیدی روی ورق تشکیل می‌دهد که مانند یک مانع از خوردگی و اکسیداسیون لایه‌های زیرین پیشگیری می‌کند.

جوش‌پذیری ورق استیل ۳۰۹ نگیر: یک دلیل بالا بودن آمار فروش ورق استیل ۳۰۹ به جوش‌پذیری مطلوب آن مربوط می‌شود. این استیل از گروه آلیاژهای آستنیتی است که به‌طور معمول، جوش‌پذیرترین گریدها محسوب می‌شوند.

شکل‌پذیری ورق استیل ۳۰۹ نگیر

روش‌های گوناگون استاندارد برای شکل‌دهی ورق استیل ۳۰۹ قابل استفاده هستند. این ورق را می‌توان تحت عملیات خم‌کاری، رول‌دهی، شکل‌دهی فشاری یا کششی، هیدروفرمینگ، فلنج‌کاری و … قرار داد. البته با توجه به سخت‌کاری آسان رول استیل ۳۰۹ ممکن است به تجهیزات قوی برای فرمینگ آن نیاز داشته باشیم. در کار گرم روی ورق استیل ۳۰۹ از محدوده دمای مشخصی استفاده می‌شود. اگر دما خارج از محدوده باشد، می‌تواند سبب تشکیل فریت شود که خود عامل کاهش شکل‌پذیری گرم است یا می‌تواند فازهای ثانویه شکننده مثل سیگما یا حساسیت در آلیاژ ایجاد کند.

دسته بندی: سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد