گفت و گو/ تانیا شعفی شهردار بوکان از احداث پارک جنگلی کوه «نالشکینه» در بوکان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تفریحی و گردشگری این شهر و حتی جنوب استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این پروژه در آینده یکی از محل‌های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بوکان خواهد بود. «ناصح محمدخانی»، شهردار بوکان […]

  

گفت و گو/ تانیا شعفی شهردار بوکان از احداث پارک جنگلی کوه «نالشکینه» در بوکان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تفریحی و گردشگری این شهر و حتی جنوب استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این پروژه در آینده یکی از محل‌های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بوکان خواهد بود. «ناصح محمدخانی»، شهردار بوکان […]

گفت و گو/ تانیا شعفی

شهردار بوکان از احداث پارک جنگلی کوه «نالشکینه» در بوکان به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تفریحی و گردشگری این شهر و حتی جنوب استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این پروژه در آینده یکی از محل‌های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بوکان خواهد بود.
«ناصح محمدخانی»، شهردار بوکان در خصوص پروژه احداث پارک جنگلی «نالشکینه» به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های تفریحی- گردشگری شهرداری بوکان گفت: سال ۸۹ چندین اراضی ملی داخل محدوده قانونی به مساحت ۱۴۷۰ هکتار از سوی اداره راه و شهرسازی وقت بوکان، به شهرداری این شهر واگذار شد.
او ادامه داد: هدف از این واگذاری در وهله اول ایجاد فضای سبز و دوم نگهداری از اراضی ملی و جلوگیری از تصرف سودجویان و زمین خواران بود. لذا در سال ٩٩، شهرداری بوکان با تدوین طرح مطالعاتی ایجاد پارک جنگلی در کوه «نالشکینه»، از طریق مشاوران «فام زیرساخت» و تعریف ردیف اعتباری در بودجه همان سال، اقدام به ایجاد راه دسترسی به کوه «نالشکینه»، کرد و در سال های بعد از آن نیز از ١٤٠٠ تا ١٤٠٢ در بودجه سالیانه در شهرداری برای این پروژه تامین اعتبار شده است.

ارتقاء سرانه سبز شهر در اولویت مدیریت شهری بوکان/احداث جاده ١٧٠٠ متری تا قله کوه «نالشکینه»
شهردار بوکان تاکید کرد: بر اساس طرح تفصیلی سرانه فضای سبز شهری، ۸ تا ۱۲ متر مربع به ازای هر نفر شهروند بوکانی تعریف شده، اما متاسفانه این میزان در وضع موجود در بوکان کمتر از ۲ متر مربع است.
محمدخانی اضافه کرد: از سویی دیگر با توجه به رشد جمعیتی که در شهر بوکان به نسبت شهرهای همجوار وجود دارد و حتی نرخ رشد جمعیت در این شهرستان دو برابر میانگین کشوری است، لذا مدیریت شهری تصمیم گرفته تا در این وضعیت و متناسب با رشد جمعیت‌، ارتقاء سرانه سبز شهری را در اولویت قرار دهد.
شهردار بوکان گفت: بنابراین پروژه احداث پارک جنگلی در کوه نالشکینه که از سال ها پیش مطرح بود و از مطالبات شهروندان نجیب بوکانی هم به شمار می رفت، بر اساس برنامه مدیریت شهری، اعضای محترم شورا و شهرداری و تعریف بودجه در سال جاری، اکنون پروژه به مرحله اجرایی رسیده و قرار است در دو بخش؛ احداث مسیر دسترسی به کوه نالشکینه با احداث یک جاده به طول ۱۷۰۰ متر و عرض ۱۸ متر و اعتبار یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان و احداث پارک جنگلی نالشکینه با اعتبار ۶ میلیارد تومان اقدام شود، که ردیف اعتباری آنها در بودجه شهرداری تعیین شده است.

«نالشکینه» و زاویه دید ٣٦٠ درجه ای بر شهر بوکان
او بیان کرد: در فازهای بعدی ایجاد پل متحرک، زیپ لاین، آبشار و دریاچه مصنوعی، استخر روباز، آمفی تئاتر روباز و در بخش خدماتی نیز ایجاد کافه‌ها رستوران‌ها و هتل‌ طراحی شده که مربوط به فازهای بعدی این پروژه گردشگری است.
محمدخانی با اشاره به اینکه کوه نالشکینه دارای ٢٦٥ هکتار مساحت است، افزود: این کوه فاقد هرگونه خدمات گردشگری است اما از لحاظ دید و منظر و قرار گیری در ضلع شرقی شهر دارای موقعیت استراتژیکی است و با زاویه دید ۳۶۰ درجه ای بر شهر بوکان اشرافیت دارد، لذا می تواند یک مکان مناسب برای ایجاد پروژه‌های گردشگری و تفریحی باشد.

کاشت ٥ هزار نهال در سطح شهر /٢ هزار نهال در پارک جنگلی
شهردار بوکان گفت: در حال حاضر که هنوز فاز اول پروژه در مرحله اجرایی است، خوشبختانه با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو بوده ایم و در روزهای تعطیل شاهد حضور چشمگیر مردم در نالشکینه و اطراف آن هستیم و این نشان می‌دهد که در صورت به ثمر رسیدن پروژه مردم از آن بسیار استقبال خواهند کرد.
محمدخانی درباره هزینه‌های انجام شده در این پروژه گفت: این پروژه به صورت امانی- پیمانی تعریف شده تا با استفاده از توان اجرایی ماشین‌آلات و نیروی انسانی شهرداری، کاهش هزینه حداکثری را برای اجرای بیشتر فضاسازی و تامین تاسیسات و تجهیزات و امکانات پارک جنگلی نالشکینه داشته باشیم.
او تالید کرد: بنا بر منویات مقام معظم رهبری ، در خصوص کاشت یک میلیارد نهال در طول چهار سال، شهرداری بوکان امسال موفق شد در نقاط مختلف شهر و پارک جنگلی نالشکینه به کاشت بیش از ٥ هزار نهال متناسب با شرایط اقلیمی شهرستان اقدام کند، که از این میزان ٢ هزار نهال مربوط به کوه نالشکینه بود.
او با اشاره به بستر سنگی این کوه گفت: برای ایجاد جاده دسترسی به قله کوه مذکور از ماشین آلات شهرداری استفاده کردیم تا کنون با استفاده از امکانات و ماشین‌آلات شهرداری، بر اساس فهرست بهای راه و باند ۱۴۰۲ بیش از ٨ میلیارد تومان هزینه شده که این مبلغ از نظر پرداخت ریالی به پیمانکاران کمتر از ٥٠٠ میلیون تومان بوده و ٧ میلیارد تومان دیگر را به صورت امانی و کاهش هزینه داشته ایم.

کاهش بار ترافیکی با تعریف و اجرای یک پروژه گردشگری
محمدخانی با اشاره به یکی دیگر از اهداف مدیریت شهری بوکان در ایجاد پارک جنگلی کوه نالشکینه تصریح کرد: ساخت تقسیم و حد ترافیک منطقه گردشگری کوسه است که در روزهای تعطیل و پایان هفته، شاهد ترافیک سرسام آوری در مسیر کوسه بودیم که گاهی شهروندان بیش از ٢ ساعت در مسیرهای رفت و برگشت کوسه در ترافیک معطل می شدند، اما با اجرای اقدامات اولیه در پارک نالشکینه شاهد کاهش چشمگیر ٥٠ درصدی بار ترافیکی در مسیر مذکور بوده ایم.
شهردار بوکان گفت: این پروژه می‌تواند یکی از پروژه‌های بزرگ تفریحی و گردشگری شهر بوکان حتی جنوب استان آذربایجان غربی خواهد بود و با اطمینان می‌توان گفت که در آینده یکی از محل‌های ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری بوکان می شود.
محمد خانی اضافه کرد: در فاز اول بحث دسترسی به کوه نالشکینه، آسفالت و ایجاد تاسیسات آب و برق مطرح است که تا دهم مرداد ماه امسال این بخش تکمیل خواهد شد و سایر آیتم‌ها نیز بر اساس ردیف اعتباری تعریف شده و طرح توجیهی اولیه به صورت فاز به فاز جلو خواهد رفت.
او با اشاره به همکاری سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد به خصوص انجمن “سروشتی شاره‌که‌م” در بوکان گفت: در تلاش هستیم تا بخش درختکاری را تسریع ببخشیم و در این زمینه سعی شده تا از درخت‌های بومی همچون سنجد، بلوط، بادام و کاج که با شرایط اقلیمی بوکان همخوانی داشته و نیاز آبی کمی دارند، استفاده شود.

دوستداران استاد “حسن زیرک” به استقبال کوه نالشکینه آمدند
شهردار بوکان گفت: جالب است بدانید که همزمان با مراحل اجرایی این پروژه عده‌ای از دوستداران محیط زیست از شهر بانه به دلیل علاقه و احترامی که به کوه نالشکینه دارند، به صورت کاملاً خودجوش و با تجهیزات خودشان به کاشت دانه و نهال بلوط در این کوه اقدام کردند که بسیار جای خوشحالی دارد، چرا که این کوه بسیار مورد علاقه دوستداران استاد “حسن زیرک” هنرمند نامی کرد، بوده و ایشان در ترانه‌ها و آثار خود از نالشکینه بسیار نام برده اند و همین مسئله در افزایش علاقه و سطح بالای همکاری در بین دوستداران محیط زیست بی اثر نبوده است.

تولید برق با پنل های خورشیدی و درآمدزایی برای شهرداری
محمدخانی در ادامه با تاکید بر رعایت استانداردهای زیست محیطی در ایجاد و راه‌اندازی این پروژه تفریحی گردشگری اظهار کرد: کوه نالشکینه پوشش گیاهی ضعیفی برخوردار است لذا قصد داریم با ایجاد یک پارک جنگلی در این منطقه، ضمن رعایت استانداردهای زیست محیطی به ارتقای فضای سبز نیز در سطح شهر بوکان یاری برسانیم.
همچنین در پروژه مذکور قصد داریم برای راه‌اندازی روشنایی مسیر دسترسی به قله کوه و نشیمنگاه ها از پنل‌های خورشیدی که انرژی پاک، رایگان و تجدید پذیر است، استفاده کنیم. این مورد کمک می کند که از این محل نیز شهرداری به درآمدزایی برسد و برق مازاد را به شرکت توزیع برق بفروشد.
او اضافه کرد: متاسفانه استفاده از برق خورشیدی کمتر در بحث مدیریت شهری مورد استفاده قرار گرفته در حالیکه برای شهرداری‌ها کاملاً مقرون به صرفه است و هزینه عملیات عمرانی در حوزه برق و روشنایی را کاهش می دهد.
بنابراین شهرداری بوکان در نظر دارد علاوه بر تامین روشنایی مسیر اصلی و نشیمنگاه‌های اولیه با استفاده از پنل‌های خورشیدی در فازهای بعدی نیز این منوال را ادامه دهد.

دسته بندی: جامعه, گفتگو برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد