در ایران پروژه فرآوری ابر در خاورمیانه راه اندازی می شود

ابر، پروژه فرآوری روی ایران، این روزها آخرین مراحل را برای راه اندازی کارخانه بر اساس میزان تولید فاز اول انجام می دهد. عنوان بزرگترین در ایران و خاورمیانه را دارد. به گزارش خبرگزاری سنور، در گزارشی که ایمیدرو همزمان با هفته دولت منتشر کرده و به تشریح آخرین وضعیت یک معدن سرب، روی و […]

ابر، پروژه فرآوری روی ایران، این روزها آخرین مراحل را برای راه اندازی کارخانه بر اساس میزان تولید فاز اول انجام می دهد. عنوان بزرگترین در ایران و خاورمیانه را دارد. به گزارش خبرگزاری سنور، در گزارشی که ایمیدرو همزمان با هفته دولت منتشر کرده و به تشریح آخرین وضعیت یک معدن سرب، روی و […]

ابر، پروژه فرآوری روی ایران، این روزها آخرین مراحل را برای راه اندازی کارخانه بر اساس میزان تولید فاز اول انجام می دهد. عنوان بزرگترین در ایران و خاورمیانه را دارد.
به گزارش خبرگزاری سنور، در گزارشی که ایمیدرو همزمان با هفته دولت منتشر کرده و به تشریح آخرین وضعیت یک معدن سرب، روی و باریت در استان یزد می پردازد، در این گزارش آمده است این معدن بیش از ۷۰۰ میلیون تن از ذخایر زمین شناسی سرب و با حدود ۱۷۰ میلیون تن ذخایر روی قابل استخراج، دومین ذخایر بزرگ جهان است و با این حمایت توانسته بزرگ ترین پروژه تولید کنسانتره روی در خاورمیانه را در خود جای دهد.

پیش بینی می شود معدن مهدی آباد در مجموع به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی به همراه ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب و نقره در سه فاز دست یابد که فاز اول آن هم اکنون در فاز پایانی خود قرار دارد. تنها با راه اندازی فاز اول این پروژه عظیم، بزرگترین کارخانه فرآوری سرب و روی کشور متولد می شود. در این مرحله سالانه ۲۰۰ هزار تن کنسانتره سولفید با ۳۵ درصد روی با سهم ۲ میلیون تن خاک معدنی تولید می شود.حمیدرضا مدیر مجتمع سرب، روی و باریت این معدن و مجری طرح جامع سرب و روی کشور با اشاره به استقرار ۷۵ درصد از ذخایر قابل استخراج سرب و روی کشور در این معدن گفت: در حال حاضر ظرفیت کارخانه های شمش روی در کشور ۴۹۰ هزار تن و تولید واقعی شمش تقریباً ۲۲۰ هزار تن است که با ورود مهدی آباد به عرصه تولید و بهره برداری از فازهای سولفیدی مهدی آباد، بیشتر ظرفیت خالی کارخانه های تولید شمش کشور (حدود ۱۴۰ هزار تن) تحت پوشش قرار می گیرد.

حمایت در خصوص تامین زیرساخت های اصلی این پروژه افزود: اجرای طرح آبرسانی کارخانه مهدی آباد از مدتی پیش با احداث خط لوله به طول ۱۰۰ کیلومتر از تصفیه خانه شهر یزد آغاز شد. که بزرگترین طرح انتقال فاضلاب کشور به صنعت محسوب می شود. از نظر تامین برق کارخانه های فرآوری؛ با احداث پست ۳۳/۱۳۲/۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت به طول ۲۷ کیلومتر و ظرفیت انتقال ۸۰ مگاوات، برق کارخانه های فرآوری مهدی آباد تامین شده است. این در حالی است که برای دسترسی به سنگ معدن اصلی مهدی آباد بیش از ۹۵ میلیون تن باطله حذف شده است.

وی در ادامه به اهمیت استفاده از تولیدات ملی اشاره کرد و تصریح کرد: از این نظر در این واحد صنعتی و معدنی تا حد امکان از تجهیزات ساخت بومی و داخلی استفاده شده است به طوری که ۶۰ درصد از کل تجهیزات مورد استفاده در این پروژه تولیدی است، ملی است و همچنین تیم های خارجی توسط بهترین برندهای دنیا ارائه می شود.حامی با اشاره به سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری مورد نیاز برای بهره برداری از تمامی فازهای این پروژه عظیم، تصریح کرد: اکنون سرمایه گذاری انجام شده برای فاز اول به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. در این میان آنچه قابل توجه است این است که برای اولین بار قرارداد سرمایه گذاری در مقیاس جهانی با اعتماد دولت (سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی ایران – ایمیدرو) به بخش خصوصی (صنایع سرب و روی اقیانوس آرام) منعقد شد. . شرکت) به منظور استخراج و آماده سازی معدن، تامین زیرساخت های لازم و تولید کنسانتره به عهده گرفته شده است.

مدیرعامل مجتمع مهدی آباد با اشاره به مشکلات اولیه این پروژه گفت: مهدی آباد در گذشته ای نه چندان دور با چالش های زیادی از جمله نبود زیرساخت های لازم (آب و برق) برای ایجاد کارخانه های فرآوری، نبود. دانش فنی مرتبط با فرآوری مواد معدنی کمیاب: عیار، نیاز به سرمایه گذاری کلان، حجم عظیم دفع زباله برای دسترسی به ماده معدنی اصلی معدن مهدی آباد (سولفید روی) و همچنین اخذ مجوزهای زیست محیطی برای احداث کارخانجات و آنها. کنترل ضایعات با توجه به محل ذخیره دوم سرب و روی. جهان به منطقه حفاظت شده کالمند رفته است که با اقدامات سازمان نوسازی و توسعه معادن و صنایع معدنی کشور، ظرفیت و تلاش بخش خصوصی و حمایت مسئولان و سازمان های دولتی ذیربط ارتقا یافته است. فاز اول پروژه در آستانه افتتاح و بهره ۹۲ درصد پیشرفت داشته است.وی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند و پیش بینی می شود پس از راه اندازی فاز اول به ۱۰۰۰ نفر افزایش یابد.

در این تاییدیه آمده بود: طرح سرمایه گذاری احداث کارخانه فرآوری سرب و روی مهدی اکنون وارد دوره جدیدی شده و پس از گذشت ۷۰ سال از شناسایی اولیه معدن، در حال به نتیجه رسیدن است و نویدبخش طلوعی خیره کننده در صنعت روی ایران خواهد بود.

دسته بندی: خبرهای اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد