دکتر بختیار عزت پناه بیش از یک سال از وکالت بهزاد رحیمی در مجلس گذشت. به عبارتی چهار فصل طی شد ولی نه موکلان و نه حامیان وی، نه تنها شاهد فصلی نو (شعار انتخاباتی وی) در حیطه قانونگذاری و همچنین در حوزه نظارت ها و پیگیری امور عمومی مردم نبودند تا اثرات آنرا بر […]

  

دکتر بختیار عزت پناه بیش از یک سال از وکالت بهزاد رحیمی در مجلس گذشت. به عبارتی چهار فصل طی شد ولی نه موکلان و نه حامیان وی، نه تنها شاهد فصلی نو (شعار انتخاباتی وی) در حیطه قانونگذاری و همچنین در حوزه نظارت ها و پیگیری امور عمومی مردم نبودند تا اثرات آنرا بر […]

دکتر بختیار عزت پناه

بیش از یک سال از وکالت بهزاد رحیمی در مجلس گذشت. به عبارتی چهار فصل طی شد ولی نه موکلان و نه حامیان وی، نه تنها شاهد فصلی نو (شعار انتخاباتی وی) در حیطه قانونگذاری و همچنین در حوزه نظارت ها و پیگیری امور عمومی مردم نبودند تا اثرات آنرا بر توسعه منطقه و کیفیت زندگی مردم ببینند بلکه برعکس، آمارها حکایت از تورم و بیکاری بالاتر از سطح میانگین کشوری و همچنین افزایش شاخص فلاکت در کوردستان و حوزه انتخابیه سقز و بانه دارند.
علی رغم وخیم تر شدن شرایط ناگوار منطقه و علی رغم وعده های داده شده تاکنون نه اتاق فکری شکل گرفته و نه کارگروهی تعیین شد و لذا از آن جریان فکری قوی و توانمندی که در دوره انتخابات ناچارا در میان کاندیداهایی که تقریبا همسطح وی و یا حتی بالاتر هم بودند بنابر دلایلی همچون تبلیغات گسترده تر به سمت نامبرده روی آوردند و پیروزی بزرگ را رقم زدند خبری نیست گویا جناب وکیل الرعیا خود را بی نیاز از همفکری نخبگان و آگاهان محلی می بینند و خلا توانمندی هایش را در اتصال و وابستگی به جریان های پرنفوذ و قدرتمند درون حاکمیت دیده اند. موضع گیری های جنجالی و افراط مآبانه وی در ماه های اولیه وکالت شان در راستای خوش خدمتی به این جریانات شاهدی بر این مدعاست و صد البته دریغا که وی با جمله ای سفسطه آمیز تحت این عنوان که تمام مردم سقز و بانه مشاورش هستند عدم اعتقاد و التزامشان به مقوله مشورت و مشارکت نخبگان در حکمرانی و مدیریت امور را به صراحت ظهور و بروز دادند.
آری نماینده اقلیتی سقز و بانه در این مدت نه در مجلس طرحی ارائه دادند و نه در لایحه ای به نفع مردمان این دیار محروم گامی برداشتند و تنها به تعدادی تذکر کتبی بر روی کاغذ اکتفا نمودند تا عریضه خالی نباشد. از طرف دیگر استیضاح و نطق اضطراری و تذکر شفاهی ای هم در کار نبوده چراکه همه جا گل و بلبل است تا مجلس اصولگرای وی که شب قبل از انتخابات از اتصال خودشان به این جریان فکری به شدت به هم ریخته بودند و تکذیبیه می دادند ترک برندارد. نطق هفت دقیقه ای سالیانه وی هم بیشتر از نوع مرثیه ثرایی بر جنازه مرده بود تا ارائه راهکارها برای دولت جدید.
نظارت در حوزه مدیریت های دولتی به عزل و نصب هایی زودهنگام در چند اداره خلاصه شد و همچنین فساد اداری و پیگیری عملکرد مسئولان دولتی و قضائی جائی در قاموس نماینده محترم نداشته است. در سطح محلی هم معدود پیگیری هایی در حوزه های راه و بهداشت صورت گرفته که چندان قابل توجه نبوده و به قول دوستی حتی اگر نماینده ای هم نباشد دولت ها گاها از سر ترحم جاده ای را آسفالت یا دستگاهی برای تجهیز بیمارستانی گسیل می دارند که این موارد جزو نیازهای اولیه زندگی مدرن در هزاره سوم است و نشانگر توسعه یافتگی برق آسا و معجزه آور نیست.
دید و بازدیدهای صورت گرفته هم عمدتا به روستاهای نسبتا برخوردار محدود شده از روستاهای محروم خبری نیست و از همه مهمتر گویا وی نمی دانند که کمتر از ۳۰ درصد مردم سقز و بانه در روستاها به سر می برند و مابقی در شهرها ساکن هستند و حدود نصف جمعیت شهری هم جزو مناطق فقیرنشین و به قول متخصصین در سکونتگاه های غیررسمی حاشیه شهرها ساکن هستند که مشکلات و آسیب هایشان به مراتب از نقاط روستائی بیشتر است و جناب نماینده بایستی مصائب و مشکلات این مناطق را در اواویت پیگیری ها قرار دهند. البته همین بازدیدهای بدون برنامه و راهبرد مشخص هم جز تازه نمودن زخم های روستائیان، دست آورد چندانی نداشته است از طرفی دیگر نماینده باید توان و انرژی خود را در قالب طرح های کلان و قانونگذاری های راهبردی و نظارت بر عملکردها صرف کند و مشکلات گاز و برق و جاده اهالی منطقه را از مسیر متولیان آن پیگیری کند نه از مجرای مردم.
جناب رحیمی باید بداند اگر در مقطعی در کنار بزرگان و سیاسیون و فعالان مدنی سقز و بانه در کنار وی قرار گرفتیم این به معنای عقد اخوت با نامبرده نبوده و همانطوریکه بارها اعلام کرده ایم که نه سهم خواهی از ایشان داریم و نه از مطالبات عمومی مردم کوتاه می آئیم و به مانند سایر مسئولان و منتخبین مردم مورد قضاوت منصفانه و علمی قرار داده نسبت به عملکردهای مطلوب شان قدردان خواهیم بود و ندانم کاری ها و کم کاری هایش را هم روشنگری خواهیم نمود.
حال که یکسال از دوران حساس وکالت مردم در مجلس گذشته است از سر خیرخواهی توصیه می کنم که نماینده محترم به جای کل مردم این دو شهرستان که نه امکان این را دارند که همگی به وی مشاوره بدهند و نه انتظاری هست که همه مردم متخصص و آگاه به امور باشند مشاورانی توانمند بدون توجه به ستادی بودن و یا نبودن را انتخاب کنند انجمن های مردمی و فعالان مدنی و سیاسی را شناسایی و دعوت به همفکری نمایند، از پتانسیل های فرهنگیان، دانشگاهیان، بازاریان، هنرمندان، ورزشکاران و آگاهان محلی بهره ببرند. طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه – مریوان و الحاق سقز به این منطقه را که اخیرا بدون اطلاع وی تصویب گردیده و ماحصل تلاش نمایندگان ادوار و دولت می باشد با قدرت پیگیری کنند، بازارچه های مرزی سیرانبند و سیف را که جزو وظایف مجلس است رسمیت ببخشند.
بودجه های جهشی را در قالب طرحی مدون جهت تحقق بخشی توسعه متوازن کشور در مجلس مطرح کنند و نام خود را بعنوان نماینده ای که صاحب طرحی ملی برای استان محروم کوردستان می باشد به ثبت برسانند. در امور فرهنگی مردم منطقه با شهامت تمام در کنار مردم و مطالبات واقعی آنان قرار بگیرند کشتن کوله بران را به شدت محکوم نموده، گامی عملی در این زمینه در مجلس بردارند. در دیپلماسی خارجی، بر صلح طلبی کوردها تاکید بکنند و مسئولان را به برقراری رابطه با همسایگان و تعامل با دنیا فرا بخوانند. نماینده محترم باید استقلال خود را در همه زمینه ها حفظ کرده و با نیت نفوذ در لایه های پیدا و پنهان قدرت و حفظ جایگاه و مقام و تمایلات شخصی با احزابی که در منطقه کوردستان جایگاهی ندارند همراه نشوند و بدانند که مردم نجیب منطقه میانه ای با افکار افراط گرایی و انحصارطلب مخالف تعامل با دنیا، حقوق اقلیت ها و منشور شهروندی و عدالت اجتماعی ندارند.

دسته بندی: خبرهای سیاسی, سایر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد