وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار واكنش جامعه جهانی نسبت به تصمیم های یكجانبه و غیرقانونی آمریكا شد و تصریح كرد: ما نفت می فروختیم و به فروش آن ادامه می دهیم. به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران […]

  

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار واكنش جامعه جهانی نسبت به تصمیم های یكجانبه و غیرقانونی آمریكا شد و تصریح كرد: ما نفت می فروختیم و به فروش آن ادامه می دهیم. به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران […]

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار واكنش جامعه جهانی نسبت به تصمیم های یكجانبه و غیرقانونی آمریكا شد و تصریح كرد: ما نفت می فروختیم و به فروش آن ادامه می دهیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ظریف روز چهارشنبه پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد، در جمع خبرنگاران این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: ما نفت خود را می فروختیم و به فروش آن هم ادامه می دهیم. ما دوام می آوریم و مردم ما به آمریكا نشان خواهند داد كه نمی توانند از طریق فشار به توافقی با ایران دست یابند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: مهم آن است كه جامعه بین المللی برای خودشان تعیین كنند كه آیا می پذیرند یكی از اعضای دائم شورای امنیت به جامعه بین المللی بگوید كه آنها مجبورند یك قطعنامه شورای امنیت را نقض كنند وگرنه به خاطر رعایت قانون با مجازات روبرو خواهند شد.
ظریف اضافه كرد: این نخستین بار در تاریخ است كه برخی آشكارا تهدید می كنند كه اگر قانون را رعایت كنید، مجازات خواهید شد. این چیزی است كه جامعه بین المللی باید به آن واكنش نشان دهد.
وی خاطرنشان كرد: ما بر اساس واكنش جامعه بین المللی تصمیم خواهیم گرفت، ما كه حداقل امید نداریم این دولت (آمریكا) عقلانیت به خرج دهد اما نظاره خواهیم كرد كه جامعه بین المللی چگونه به این غیرعقلانیت واكنش نشان می دهد.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره برنامه های خود در این سفر هم گفت: امروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح صحبت كردم.
ظریف افزود: ما صحبت كردیم كه جامعه بین المللی بیش از این نیازمند حركت در مسیر چندجانبه گرایی و مبارزه با افزایش یكجانبه گرایی است كه به ویژه از سوی آمریكا اعمال می شود.
وی با بیان اینكه این مسایل را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم مطرح كرده است، ادامه داد: همچنین فرصتی دارم تا با دبیركل و رئیس مجمع عمومی و همچنین با چندین نفر از اندیشمندان در نیویورك دیدار داشته باشم تا درباره نیاز به چندجانبه گرایی و جلوگیری از شیوه ای كه برخی در واشنگتن بر اساس قانون جنگل می خواهند به آن بپردازند، تبادل نظر كنیم.
رئیس اضافه كرد: شاهد هستیم كه نمونه های زیادی از یكجانبه گرایی و سیاست های غیرقانونی به وسیله آمریكا دنبال می شود. من فكر می كنم كه برای جامعه بین المللی نه فقط برای ایمنی ایران، نه فقط برای ایمنی منطقه بلكه برای ایمنی جهان مهم باشد.

**امیدواریم عقلانیت به كاخ سفید بازگردد
وزیر امور خارجه درباره انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریكا هم اظهار كرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریكا به من ارتباطی ندارد بلكه به خود مردم آمریكا مربوط است تا تصمیم بگیرند اما امیدوارم كه عقلانیت به كاخ سفید بازگردد.
ظریف با بیان اینكه این دولت تعداد زیادی از توافق ها و كنوانسیون های بین الملی را دوست ندارد، افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ یك قطعنامه شورای امنیت است.قطعنامه ای كه الحاق بلندی های اشغالی جولان یا الحاق قدس شریف به حاكمیت صهیونیست ها را رد می كند، هم متعلق به شورای امنیت سازمان ملل هستند.
وی با طرح این سوال كه چه اتفاقی خواهد افتاد، ادامه داد: كم كم این دولت می آید و به كل جهان عرب یا بقیه جامعه بین المللی می گوید كه این موارد غیرقانونی را بپذیرند و گرنه با مجازات ایالات متحده روبرو خواهند شد.
وزیر امور خارجه اضافه كرد: من فكر می كنم كه آنها باید پیش از اینكه این قاعده عملی شود، تصمیم بگیرند. من فكر می كنم جامعه بین المللی نیاز به تصمیم گیری دارد پیش از آنكه این دولت(آمریكا) از واكنش آنها برداشت نادرستی بگیرد.

منبع: ایرنا

دسته بندی: خبرهای اقتصادی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد