true
true
true
هورامان و پیوند آن با گوران و کرد اسماعیل شمس آنچه در مقاله پیوست آمده، آخرین پژوهش نگارنده در نقد نظریه مینورسکی درباره گوران و پیوند آن با کرد و هورامان است. در آغاز باید گفت که بیشتر نویسندگان غربی که در سده ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ درباره کرد نوشتهاند، مأموران سیاسی و نظامی […]
false
هورامان و پیوند آن با گوران و کرد اسماعیل شمس آنچه در مقاله پیوست آمده، آخرین پژوهش نگارنده در نقد نظریه مینورسکی درباره گوران و پیوند آن با کرد و هورامان است. در آغاز باید گفت که بیشتر نویسندگان غربی که در سده ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ درباره کرد نوشتهاند، مأموران سیاسی و نظامی […]
هورامان و پیوند آن با گوران و کرد
اسماعیل شمس
آنچه در مقاله پیوست آمده، آخرین پژوهش نگارنده در نقد نظریه مینورسکی درباره گوران و پیوند آن با کرد و هورامان است. در آغاز باید گفت که بیشتر نویسندگان غربی که در سده ۱۹ و آغاز قرن ۲۰ درباره کرد نوشتهاند، مأموران سیاسی و نظامی دولتهای استعماری بودهاند و جز چند مورد اندک، به تاریخ کرد از منظر منافع استعمارگران نگریستهاند.
نوشتههای این مأموران بعدها مبنای مطالعه جامعه کردی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی غرب گردید و کتابها و مقالات پژوهشی بعدی با استناد به آنها نوشته شدند.این آثار به کردی، فارسی، عربی و ترکی ترجمه شدند و ذهنیت همسایگان کردها از کرد و حتی برداشت ذهنی کردها از خودشان را هم شکل دادند. یکی از این مٲموران سیاسی و نظامی که تٲثیر آثارش تا به امروز بر جامعه کردی باقی مانده، مینورسکی است.
مینورسکی نهتنها با خطکش و مدادش قلمرو این مردم همزبان و خویشاوند را از یکدیگر جدا کرد، بلکه با نوشتههایش هم بذر جدایی را در میان آنان کاشت و پیروانش آن را توسعه دادند؛ بهنوعیکه امروز میبینیم بخشی از نویسندگان هورامان که مهمترین وارثان زبان و فرهنگ غنی و کهن قلمرو گوران هستند خود را کرد نمیدانند و برخی افراد در قلمرو سورانی با تحدید دال کرد به گویشوران سورانی و کرمانج، مردم هورامی را خارج از حوزه کردی میپندارند.
به راستی کرد چیست و در منابع اسلامی نخستین بار به چه کسانی کرد اطلاق شده است؟
مینورسکی بر پایه کدام مبنای تاریخی و مردمشناسانه سوران و کرمانج را کرد پنداشته و گوران را از شمول کردیت خارج کرده است؟
آیا در تاریخ، نخستین بار گوران، کرد نامیده شده است یا سوران و کرمانج؟ آیا از نظر زمانی واژگان کرمانج و سوران در منابع تاریخی زودتر متولد شدهاند یا گوران؟
لحظه ورود مدلول گوران به تاریخ و قرار گرفتن در ذیل دال کرد زودتر بوده است یا سوران و کرمانج؟ درپاسخ این پرسشها باید گفت که در همه منابع سدههای نخست تا سوم هجری تنها واژه اطلاق شده به مردم ساکن در نواحی غرب همدان تا کرکوک کنونی که در روایت مینورسکی و پیروانش گوران خوانده شدهاند، کُرد است و هیچ یک از واژگان گوران، سوران، کرمانج، کلهر، لر و لک برای آنان به کار نرفتهاند( ابن اعثم، ۱۹۸۶:سراسر اثر، بلاذری،۲۰۰۰: سراسر اثر، دینوری،۱۹۶۰: سراسر اثر؛ طبری،تاریخ، ۱۹۸۷: سراسر اثر). افزون بر آن اگر لحظه تولد واژه و ورود آن به تاریخ در نظر گرفته شود، دال کرد چند قرن زودتر از کرمانج و سوران و کلهر برای مدلول گوران به کار رفته است.
به بیان دیگر اگر کرد و زبان کردی به عنوان یک ظرف در نظر گرفته شود، نخستین مفهومی که داخل آن قرار گرفته یعنی مظروف آن، گوران و زبانی بوده است که مینورسکی به آن گورانی میگوید.به راستی او چگونه کرد را تنها به سوران و کرمانج محدود کرده و گوران را که دستکم چندقرن پیش از آنها در منابع تاریخی آمده و جزو طوایف کرد خوانده شده از شمول کردبودن انداخته است.
چرا در تفکر مینورسکی و بیشتر شرقشناسان چنین خطایی رخ داده است؟
صرف نظر از عدم اطلاع آنان از برخی منابع باید گفت که شرق شناسان معمولاً از راه تهران، روسیه یا استانبول وارد کردستان میشدند و از آنجا که گورانها در مرکز کردستان بودند آنان اگر از مسیر عثمانی و روسیه میآمدند نخستین مصداق کرد را کرمانج می دیدند و اگر از مسیر تهران و بغداد میآمدند مصداق کرد را کلهر و لک و سوران میدیدند، بنابراین در ادامه راه وقتی با گورانها روبرو میشدند، تصور میکردند که به سبب تفاوت زبانی متفاوت از کرد هستند.
روشن است که میان زبان مردم گوران و سوران تفاوت وجود دارد، همچنانکه میان سوران و کرمانج و کلهر هم تفاوت هست و همچنانکه اگر یک گیلک با گویش خود سخن بگوید یک کاشانی متوجه نخواهد شد، ولی پرسش این است که در کجای جهان تنها تفاوت زبانی بدون توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مشترک و تاریخ و خاطرات مشترک، مبنای جدایی و استقلال قومی یا ملی بخشی از مردم یک جغرافیای مشترک از بقیه شده است؟
از سوی دیگر وقتی گوران از کرد تفکیک شود، باید نام آن به موازات کرد و نه در ذیل آن بیاید.
برای نمونه، منابع تاریخی که از ترک و فارس و عرب و کرد نام بردهاند، باید یکجا هم عبارات ترک و عرب و گوران یا فارس و کرد و گوران آورده باشند، در حالی که در هیچ منبعی گوران به عنوان یک شناسه قومی در کنار سایر اقوام نیامده است.
از سدۀ ۴ق که برای نخستین بار نام گوران وارد منابع تاریخی شده است تا زمان مینورسکی در دورهای ۱۰۰۰ ساله هیچ مورخ و جغرافیدان و نویسندهای به کرد نبودن گورانها اشاره نکرده و همه گوران را بخشی از کرد دانستهاند.
true
true
true
شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید
- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد