مدیر مسئول نشریه چشم‌انداز ایران گفت: باید نگرش و قدرت تحلیل مسائل روز را داشته باشیم و بدون توجیه، تحلیل، برنامه ریزی و هدف مشخص، نباید وارد عرصه تشکیلاتی شد؛ بنابراین حزبی باید تشکیل شود که نگرش متناسب با قانون، فرهنگ و شرایط ایران باشد. «لطف الله میثمی» عصر روز سه شنبه در نشست «آسیب […]

  

مدیر مسئول نشریه چشم‌انداز ایران گفت: باید نگرش و قدرت تحلیل مسائل روز را داشته باشیم و بدون توجیه، تحلیل، برنامه ریزی و هدف مشخص، نباید وارد عرصه تشکیلاتی شد؛ بنابراین حزبی باید تشکیل شود که نگرش متناسب با قانون، فرهنگ و شرایط ایران باشد. «لطف الله میثمی» عصر روز سه شنبه در نشست «آسیب […]

مدیر مسئول نشریه چشم‌انداز ایران گفت: باید نگرش و قدرت تحلیل مسائل روز را داشته باشیم و بدون توجیه، تحلیل، برنامه ریزی و هدف مشخص، نباید وارد عرصه تشکیلاتی شد؛ بنابراین حزبی باید تشکیل شود که نگرش متناسب با قانون، فرهنگ و شرایط ایران باشد.

«لطف الله میثمی» عصر روز سه شنبه در نشست «آسیب شناسی احزاب ایران»، که در دفتر مرکزی حزب در شرف تاسیس جمهوریت برگزار شد، افزود: از سال ۱۳۳۸ که وارد دانشگاه شدم اولین عضویتم را در یک تشکل تجربه کردم و آن انجمن اسلامی دانشجویان بود، این انجمن در سال ۳۹ سراسری شد و دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز در قالب انجمن اسلامی دانشجویان، یکپارچه شدند.

عضو شورای فعالان ملی مذهبی اضافه کرد: سوالی که از سال ۱۳۳۸ تاکنون وجود دارد این است که، حوزه های علمیه تشکیلات سراسری داشتند، پس چه نیازی به تاسیس انجمن اسلامی و حزب داشتیم و داریم؟

میثمی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی می فرمایند؛ در حوزه تفقد در دین وجود نداشت و علومی چون عروض، قافیه، صرف و نحوعربی، و اصول فرعی و فردی به طلبه تدریس می شد و باید فصل های اجتماعی قرآن و احادیث نیز تدریس می شد.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی اظهار کرد: بنابراین تفاوت انجمن های اسلامی و حوزه های علمیه در این بود که به بدنه و علاقه مندان و اعضای خود فصل های اجتماعی و اجرایی قرآن را آموزش می دادند. به قول حضرت امام (ره)، آموزش در حوزه ها ریشه در فقه مصطلح داشت.

**امام (ره) احکام اجتماعی قرآن را زنده کرد

وی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) از پانزده خرداد به بعد روندی را شروع کرد که منبای آن قرآن و احکام اجتماعی قرآن بود، خاطرنشان کرد: از احکام فرعی به سوی احکام اجتماعی رفتند، خودشان فرمودند ۱۷ برابر احکام فردی قرآن، احکام اجتماعی وجود دارد. تا قبل از آن وجه مشخصه آموزش حوزه های علمیه پرداختن به ۵۰۰ آیه قرآن بود که به آن «آیات الاحکام» می گفتند.

 

**ابتدا هویت حزبی را تعریف کنیم

میثمی عنوان کرد: اکنون حوزه های علمیه، احزاب گوناگون، وجه عملی نظام جمهوری اسلامی و تجربیات ۱۰۰ سال اخیر را در اختیار داریم، باید ببینید چه چیز جدیدی برای ارائه کردن دارید؟ برای کار حزبی چه تفاوت مهمی، در مقایسه با دیگر گروه ها و احزاب دارید؟ اگر مرز مشخص و تمایزی ندارید، در حال دور زدن خودتان هستید و تاسیس حزب اثری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی فرمودند؛ ما با قرآن و نهج البلاغه انقلاب کردیم و حالا می خواهیم با احکام فردی و فرعی انقلاب را اداره کنیم. به هر حال آنچه باعث پیروزی انقلاب شد قرآن محوری و زنده کردن احکام اجتماعی قرآن بود؛ وجه تمایز روش امام (ره) با علمای قبل از خودش اجتماعی کردن مفاهیم اسلامی و فقهی قرآن و کاربردی کردن آن بود.

مدیر مسئول نشریه چشم‌انداز ایران با بیان اینکه من زندگی سیاسی خود را در ۳ جلد کتاب منعکس کرده ام، یادآور شد: اگر می خواهید در خصوص آسیب شناسی احزاب تحقیق کنید، فکر می کنم این کتاب ها می توانند به شما کمک کنند. در این کتاب ها روند تاریخی همه احراب بررسی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ذکر شده است.

میثمی گفت: باید متوجه شویم که حرف تازه ای داریم یا نداریم. ما یاد گرفتیم که اگر بخواهیم یک طراحی استراتژیک انجام دهیم، ابتدا باید برای خود هویت حزبی تعریف کنیم. بدین معنی که تعریف حزب ما از اقتصاد، سیاست، دولت، نفت و سیاست خارجی چیست.

وی ادامه داد: هویت تشکیلاتی و ریشه زدن در یک تعریف تاریخی برای تشکیل یک حزب مهم است. اتفاقاتی چون جنبش مشروطه، ۱۵ خرداد، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی هر کدام یک مبدا تاریخی هستند که هر گروه به دلیل نسبتی که با هر کدام از این اتفاقات دارند، هویت خود را تعریف می کنند.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید ببینیم روند و مبدأ حرکت مردم ایران چه بوده و این روند چه مسیری را طی کرده است. استراتژی یعنی روند؛ بنابراین نباید مسائل را به صورت مقطعی دید بلکه باید به روند و استراتژی توجه کرد. اگر روند عملکرد حضرت امام (ره) و انقلاب را مطالعه کنیم متوجه رفتار فعال و مطابق کردن حرکت های خود با نیازهای آن روز و مقطع خواهیم شد.

**راهبرد، ایدئولوژی، استراتژی و سازماندهی هویت هر حزبی است

وی با اشاره به موضوع آسیب شناسی احزاب در مقطع کنونی اظهار کرد: به عنوان مثال به عنوان یک استراتژی، حضرت امام (ره) فرمودند؛ میزان رای ملت است و بر آن تاکید گذاشت ولی در مقاطعی نیز نظرات دیگری داده اند که برخی در زمان حاضر از آن بهره برداری جناحی می کنند و روند کار را با ظرف زمان نمی سنجند و ملاک قرار نمی‌دهند.

میثمی افزود: هویت هر حزب؛ راهبرد، ایدئولوژی، استراتژی و سازماندهی و دانش این موارد ریشه اصلی فعالیت تشکیلاتی است. شخصی ممکن است عالم و دانا باشد ولی در خصوص ایدئولوژی و دانش سازماندهی حزبی ناتوان باشد.

مدیر مسئول نشریه چشم‌انداز ایران با بیان اینکه راهبرد یعنی، پیاده کردن اصول هر چیزی در ظرف زمان و توجه به عنصر زمان، خاطرنشان کرد: ممکن است سرمایه داری خوب نباشد ولی سرمایه داری ملی در برابر امپریالیسم خیلی هم خوب است این یعنی راهبرد.

وی ادامه داد: سال ۴۲ که مهندس مهدی بازرگان و مهندس سحابی در زندان قزل‌قلعه بودند من برای ملاقات آنها رفته بودم، یک نفر از طرف دربار آمده بود و به آنها پیشنهاد داد که شما با نفت و شاه کاری نداشته باشید و از مصدق پیروی نکنید، ما اجازه می دهیم تشکیلات داشته باشید، در دانشگاه تدریس کنید و کسی هم مزاحم اعضای شما نمی شود. مهندس بازرگان پاسخ داد؛ در این حالت «از اسلام چه می ماند»؟

میثمی با طرح این پرسش که، مصدق، نفت و شاه چه ربطی به اسلام دارند؟ گفت: این موضع مهندس بازرگان راهبردی استراتژیک در ظرف و عنصر زمان بود. اسلام راهبرد و استراتژی مبارزه بود در حالی که ظاهراً نفت، شاه و مصدق بی ارتباط به نظر می رسیدند، لذا رمز مبارزه آنها کلمه اسلام بود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیاسی ایرنا که، چه نسخه حزبی را در در شرایط کنونی برای کشور پیشنهاد می کنید؟ گفت: باید سیستم روش تحلیل داشته باشیم. آقای بازرگان می گفت ما مسلمان، ایرانی، مصدقی و تابع قانون اساسی هستیم. این ۴ ویژگی را برای خود و تحزب شان مطرح می کرد.

این زندانی سیاسی قبل از انقلاب ادامه داد: باید نگرش و قدرت تحلیل مسائل روز را داشته باشیم و بدون توجیه، تحلیل، برنامه ریزی و هدف مشخص، نباید وارد عرصه تشکیلاتی شد. بنابراین در حال حاضر هم باید حزبی تشکیل شود که نگرش آن متناسب با قانون، فرهنگ و شرایط ایران باشد.

عضو شورای فعالان ملی مذهبی با تاکید بر اینکه ایران ویژگی های خاصی دارد، یادآور شد: اگر بدون مطالعه روند تاریخی، حزبی تشکیل شود به جایی نمی رسد و کپی برداری است؛ باید از ویژگی های داخلی، فرهنگ و شرایط خاص کشور در تشکیل احزاب استفاده شود.

منبع: ایرنا

دسته بندی: جامعه, فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد