داعش چندین حمله را علیه نیروهای تحت رهبری کردها در شمال شرق سوریه به دلیل ضعف امنیتی این نیروها انجام داده است. به گزارش کردپرس به نقل از نشریه آمریکایی المانیتور، گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام یا داعش، اخیراً فعالیت های خود را در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک به […]

  

داعش چندین حمله را علیه نیروهای تحت رهبری کردها در شمال شرق سوریه به دلیل ضعف امنیتی این نیروها انجام داده است. به گزارش کردپرس به نقل از نشریه آمریکایی المانیتور، گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام یا داعش، اخیراً فعالیت های خود را در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک به […]

داعش چندین حمله را علیه نیروهای تحت رهبری کردها در شمال شرق سوریه به دلیل ضعف امنیتی این نیروها انجام داده است.
به گزارش کردپرس به نقل از نشریه آمریکایی المانیتور، گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق و شام یا داعش، اخیراً فعالیت های خود را در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها در شمال شرق سوریه تشدید کرده است.

داعش در ۱۴ اکتبر مسئولیت عملیاتی را در روستای تل الو در استان حسکه بر عهده گرفت. این حمله حمیدی بندر حمیدی الهادی، پسر رهبر نیروهای السنادید (نیروهای شجاع) که توسط عرب شمر تشکیل شده بود را هدف قرار داد. این قبیله تحت حمایت نیروهای SDF و ائتلاف به رهبری ایالات متحده عمل می کنند.

خودروی هادی در جاده بین تل الو و مزرعه شیخ حمیدی در حومه قامشلی منفجر شد. هادی که از این سوءقصد جان سالم به در برد، همچنین نوه حمیدی دهام الجربا، شیخ طایفه شمر در سوریه است.

اعضای داعش در ۱۹ اکتبر نیز عامر عوض الشاوی، یکی از اعضای سابق نیروهای سوریه دموکراتیک و ایمن الشاوی همراهش را در البصیره در حومه شرقی دیرالزور به ضرب گلوله کشتند.

زین العابدین العکیدی، روزنامه نگار از حومه دیرالزور به المانیتور گفت: «داعش عملیات خود را در این منطقه فقط برای بازگشت خشن تر، برای چند روز یا چند هفته به حالت تعلیق در می آورد. علاوه بر این، برخی از قبایل در حال ایجاد بستر مناسب برای داعش هستند. وجود تعداد زیادی از آوارگان در حومه شرقی و شمال شرقی دیرالزور، داعش را قادر می سازد تا هسته ها و جنگجویان خود را پنهان کند.

او توضیح داد که داعش توانسته است در میان امنیت شکننده نیروهای SDFخود را بیشتر تقویت کند. او افزود: «فساد که اکثر سرویس‌های امنیتی وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه را در بر گرفته، حضور داعش را تقویت می‌کند. داعش برای آزادی جنگجویان خود و تعلیق پیگرد قانونی علیه هسته‌هایش رشوه می‌پردازد. همچنین، مناطق قبیله ای محافظه کار مذهبی از نظر قومی و مذهبی نسبت به نیروهای کرد حساس هستند و نیروهای دموکراتیک سوریه را ملحد یا دشمن اسلام می نامند. در برخی موارد حتی با داعش همدردی می کنند.»

عکیدی افزود: «داعش عملیات امنیتی را بر اساس روش گرگ های تنها انجام می دهد. در روستاهای دیرالزور نفوذ زیادی دارد و گاه زکات را بر ساکنان تحمیل می کند. داعش همچنین کارگران و کارمندان را در میادین نفتی تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک تعقیب می کند.» اما او اشاره کرد که داعش در سوء قصد نافرجام اخیر، اولین باری بود که این گروه به منطقه تحت کنترل نیروهای السنادید نفوذ کرد.

رائد الحمید، کارشناس گروه‌های مسلح مستقر در اربیل نیز به المانیتور گفت: «استراتژی‌های داعش بر سه عامل اصلی برای تضمین تداوم آن استوار است. او گفت که اولین عامل حفظ مردان این گروه است. داعش « در گروه های کوچک و متحرک کمتر از ۱۵ جنگنده عمل می کند زیرا داعش برای حفظ منابع انسانی خود، نبردهای تهاجمی بزرگ را در تعداد زیاد متوقف کرده است.»

او گفت عامل دوم این است که «به نظر می رسد محبوبیت ایدئولوژی داعش در حال محو شدن است.» حتی اگر هنوز بتواند در برخی از جوانان جذب شود، تعداد آنها در عراق و سوریه محدود خواهد بود. سومین و حیاتی ترین آنها عامل مالی است. داعش در چندین جبهه برای به دست آوردن منابع مالی فعالیت می کند، با ایجاد پست های بازرسی موقت یا کمین برای رهگیری کاروان کامیون ها و تانک ها، جاده های اصلی را کنترل می کند و همچنین از صاحبان شرکت های حمل و نقل نیز مالیات طلب می کند.

دسته بندی: خبرهای سیاسی برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد