دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» روز شنبه با معرفی برترین‌ها در پردیس سینمایی بهمن سنندج به کار خود پایان داد. به گزارش پایگاه خبری سنور به نقل از  کرد پرس، در این مراسم و براساس رای هیات داوران این جشنواره، در بخش تکنوازی بانوان رده سنی نوجوان شیوا ممیز از اصفهان مقام اول، […]

  

دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» روز شنبه با معرفی برترین‌ها در پردیس سینمایی بهمن سنندج به کار خود پایان داد. به گزارش پایگاه خبری سنور به نقل از  کرد پرس، در این مراسم و براساس رای هیات داوران این جشنواره، در بخش تکنوازی بانوان رده سنی نوجوان شیوا ممیز از اصفهان مقام اول، […]

دهمین جشنواره بین‌المللی دف‌نوازی «دف نوای رحمت» روز شنبه با معرفی برترین‌ها در پردیس سینمایی بهمن سنندج به کار خود پایان داد.
به گزارش پایگاه خبری سنور به نقل از  کرد پرس، در این مراسم و براساس رای هیات داوران این جشنواره، در بخش تکنوازی بانوان رده سنی نوجوان شیوا ممیز از اصفهان مقام اول، فاطمه رباط جزی از مشهد مقام دوم و سیما رضایی از یزد مقام سوم را از آن خود کردند.

بخش تکنوازی بانوان رده سنی بزرگسالان نگار فتحی از اصفهان، نسیم امیری اسفندقه از کرمان و شقایق امیری از ماهشهر استان خوزستان به ترتیب اول تا سوم شدند.

در بخش تکنوازی آقایان رده سنی نوجوان حمیدرضا توکلی از مازندران اول، پارسا مرادی از کردستان دوم و امیر رضا بیات از زنجان سوم شدند.

در بخش تکنوازی آقایان رده سنی بزرگسالان محمد مرادی و سید مبین حسینی‌نژاد هر ۲ از کردستان به ترتیب مقام های اول و دوم و محمد فتحی چراتی از مازندران مقام سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش گروه‌نوازی، گروه جانان به سرپرستی غزل میرزایی از استان خوزستان مقام اول، گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از استان یزد مقام دوم و گروه میم به سرپرستی مصیب میردادی از استان فارس مقام سوم این بخش را کسب کردند.

در بخش مولودی خوانی گروه اخوان به سرپرستی حمید وکیلی مقام اول، گروه بیدل به سرپرستی علی پورعطایی از خراسان رضوی و گروه ژارک به سرپرستی حمزه ترکه از کردستان به صورت مشترک مقام دوم و گروه بیداد به سرپرستی رضا امینی‌راد از خراسان شمالی مقام سوم را از آن خود کردند.

همچنین در بخش گروه های بین‌المللل این جشنواره نیز از گروه کسنزانی به سرپرستی حسن عبدالکریم از اقلیم کردستان عراق و گروه موسیقی نوای خراسان از کشور افغانستان تجلیل شد.

در بخش ویژه این جشنواره، ۲ نوازی دف وسازهای محلی (شمشال و دف) به همراه اشعار حماسی به سرپرستی محمد قهرمان نژاد از بوکان، ۲نوازی دیوان ودف به سرپرستی سامان قادرپور از سردشت و گروه غوغا به سرپرستی شایان آدینه زاده از بجنورد به عنوان گروه های برتر تجلیل شد.

کردستان همواره با نام هنر و هنرمندان شناخته می شود

استاندار کردستان در این مراسم گفت: تجلیل از هنرو هنرمندان واگویه ادراک گوینده است چرا که خورشید هنر ودرخشش هنرمندان انچنان برجسته ونمایان است که گوینده از تجلیل و تعریف آن ادراک خود را بیان می کند.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه استان کردستان دارای ویژگی های متعدد در عرصه های مختلف است اما همواره با نام هنر و هنرمندان شناخته شده است، افزود: بسیار خرسندم که امروز در جمع هنرمندان، استادان و هیات داوران بسیار فرهیخته و بنام حضور دارم.

وی با تجلیل از استاد بیژن کامکار و خانواده کامکارها که همواره مایه افتخار مردمان این دیار و ایران زمین بوده اند، اظهار کرد: از حوزه هنری که این زمینه را فراهم کردند تا دف نوازان که درحقیقت صدا و نوای عرفان را از عمق وجود به گوش شنوندگان می رسانند گردهم بیایند و چنین جشنواره فاخری را رقم بزنند تقدیر کرده و امیدواریم این روند همچنان استمرار داشته باشد.

رقابت ۵۴۹ نفر در دهمین جشنواره دف نوای رحمت

رئیس حوزه هنری کردستان نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز جشنواره نوای رحمت به درخت تنومندی تبدیل شده است، بیان کرد: این رویداد مهم هم اکنون صحنه ای برای وحدت، همگرایی و مهربانی اقوام مختلف ایران زمین به شمار می رود.

امین مرادی با اشاره به اینکه در دهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت ۵۴۹ شرکت کننده با ۳۰۰ اثر و همچنین ۲ گروه بین المللی حضور داشتند، ادامه داد: در این جشنواره ۲۵۶ نفر در بخش تکنوازی در ۲ رده سنی بانوان و آقایان نوجوان و بزرگسال و ۷۹ گروه مولودی خوان و گروه نواز با هم رقابت کردند.

وی یادآور شد: در بخش جنبی جشنواره امسال هم اجرای هم آوایی دف در پیاده راه فرودسی در راستای نمایش وحدت و همگرایی اجرا شد و پس از سه روز امروز ایستگاه پایانی خود رسید که این پایان آغازی برای ما در راستای زمینه سازی برگزاری هر چه بهتر یازدهمین دوره آن است.

ساز دف بعد از ۱۳۰۰ سال به موسیقی برگشت

بیژن کامکار از هنرمندان نام آور کشور و داور دهمین جشنوار بین المللی دف نوای رحمت نیز با تجلیل از همه کسانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند: گفت: اگر بخواهیم این جشنواره جهانی شود باید تلاش کنیم در دوره‌های آینده شرکت کننده های بیشتری از کشورهای خارجی داشته باشیم.

وی افزود: دف با این شکل و هیبت مربوط به دراویش قادریه است که بعد از هزار و ۳۰۰ سال دوباره به موسیقی برگشت و در واقع ساز اصیل ایرانی است که از دروایش به ما رسیده و در اشعار همه شعرا آمده است.

دسته بندی: فرهنگ و هنر برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد
مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد